Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü koordinesinde yürütülen Otizm Spektrum Bozukluğu Ulusal Eylem Planı Çalışmaları kapsamında Üniversitemiz, Sivas Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü ve Sivas Özel Eğitim Uygulama Okulu iş birliği ile Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin ailelerine “Grup Danışmanlığı Rehberlik Eğitim Programı” düzenlendi.
Bu eylem planı kapsamında aileye yönelik çalışmalar içerisinde Üniversitemiz Suşehri Sağlık Yüksekokulu Öğretim Üyesi Doç. Dr. Selma Sabancıoğulları ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü öğretim üyesi Dr. Öğr. Üyesi Ferda Yıldırım tarafından Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nde hem anne hem de babalara ayrı ayrı olmak üzere iki kez “Grup Danışmanlığı Rehberlik Eğitim Programı” gerçekleştirildi.
18 Nisan - 6 Haziran tarihleri arasında otizmli çocukların anneleri için düzenlenen ve her hafta bir oturum (her oturum 2 saat) olmak üzere toplamda 8 oturum (iki ay) süren ilk eğitimin sonunda katılımcı annelere katılım belgeleri verildi.
1 Kasım 2018 - 27 Aralık 2018 tarihleri arasında her hafta bir oturum, her oturum 2 saat olmak üzere, toplamda 8 oturum (2 ay) süren bu ikinci eğitimin sonunda anne ve babalara katılım belgeleri, Sivas İl Millî Eğitim Müdürü Ebubekir Sıddık Savaşçı, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürü Harun Tan, Doç. Dr. Selma Sabancıoğulları ve Dr. Öğr. Üyesi Ferda Yıldırım, Sivas Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdür Yardımcısı Bahattin Karaoğlan ve Sivas Özel Eğitim Uygulama Okulu Müdürü Mete Çaykuş tarafından verildi.
Sabancıoğulları ve Yıldırım yaptıkları ortak açıklamada 3 Aralık 2016’da Resmî Gazete’de yayımlanan “Otizm Spektrum Bozukluğu Eylem Planı” ile birlikte otizm ile ilgili çalışmalar hız kazandığını söylediler.
Bu eylem planı içerisinde, ailelere yönelik çalışmalar ayrı bir başlık altında değerlendirilerek ailenin güçlendirilmesinin önemi vurgulandığını dikkat çeken Sabancıoğulları ve Yıldırım, Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin ailelerinin, bu durumu kabullenmekte zorlandıklarını anlattılar.
Ailelerin çocukları ile nasıl iletişim kuracakları, çocuklarında görülen davranış sorunları, beslenme, uyku, tuvalet eğitimi gibi problemleri nasıl ele alacakları, aile ilişkileri ve eşler arasında yaşanan sorunları nasıl çözecekleri gibi birçok alanda eğitim desteğine ihtiyaç duyduklarını ifade ettiler.
“Özel gereksinimi olan bir bireyin aileye katılması ailenin yoğun ve karmaşık duygusal süreçlerden geçmesine, duygusal/ruhsal, sosyal, ekonomik ve fiziksel anlamda birçok sorun yaşanmasına yol açabilmektedir. Aile eğitimi ile ailelerin çocuktaki farklılıkları fark edebilmelerini, sorunun çözümü için nasıl bir yol izlemesi gerektiğini bilen aileler oluşturmak, çocuklara davranış ve beceri kazandırabilme ve çocukla yaşanan sorunları uygun bir şekilde ele alabilen, kendi duygusal ve sosyal sorunlarını çözebilen, otizmli çocuğunun haklarını savunabilen aileler oluşturmayı hedefliyoruz.” diyen Doç. Dr. Sabancıoğulları ve Dr. Öğr. Yıldırım, sözlerine şöyle devam ettiler:
“Bu kapsamda aileye; bilgi verici yaklaşımlar, (tanı, gereksinimler, eğitsel maddi destek kaynakları), psikoterapötik yaklaşımlar, (duygusal güçlük ve çatışmalar), anne baba eğitim programları (iletişim, problem çözme vs.) düzenliyoruz şeklinde belirtmişlerdir.”
Doç. Dr. Sabancıoğulları ve Dr. Öğr. Üyesi Yıldırım ailelerin yaşadığı sorunlara yardımcı olabilmek için bu grup danışmanlığı sürecinde ailelerin gereksinim duydukları alanlarda eğitim programları düzenlediklerini ve ailelerin bu hizmetten çok memnun kaldıklarını, gereksinimler doğrultusunda bu tür çalışmaların devam edeceğini bildirdiler.
Nisan
2019